Ben Caspit Come il capo dell'IDF modella l'esercito israeliano . Il sionismo religioso tra i militari



 Sintesi personale
   I Gen. Ofer Winter è il tesoro dei sionisti religiosi nelle Forze di Difesa Israeliane (IDF). Un ufficiale di combattimento che si è fatto strada  nelle unità più dure, sui fronti militari più caldi e attraverso le operazioni più pericolose dell'IDF negli ultimi dieci anni. Negli ultimi anni Winter è diventato il simbolo del flusso religioso sionista che ha preso d'assalto i militari in ogni ramo .
Il numero di sionisti religiosi nelle unità d'élite dell'esercito, nella fanteria e nelle unità corazzate è maggiore della loro percentuale nella  popolazione. Secondo l'Ufficio di Statistica israeliano l'11% degli ebrei israeliani di età pari o superiore ai 20 anni si identifica come "religioso" . Circa il 40% dei soldati che avevano completato il corso di addestramento ufficiale dell'IDF a partire dal 2017 provenivano dall'ala religiosa sionista. Anche nelle alte sfere, come le divisioni di fanteria, molti degli ufficiali comandanti appartengono a questo flusso. Non ci sono, tuttavia, generali di brigata appartenenti al sionismo  religioso nel gradino più alto della scala dell'IDF,  Questa statistica fa infuriare gli ebrei nazional-religiosi.
  I sionisti religiosi sono noti come ideologi di destra. Prima del disimpegno da Gaza nel 2005, c'era la preoccupazione che alcuni di loro si sarebbero rifiutati di seguire gli ordini militari e avrebbero ubbidito  ai loro rabbini. Fanno parte dell'elettorato di HaBayit HaYehudi di Naftali Bennett. Il round delle nomine dell'IDF annunciato l'11 giugno ha creato un vero tumulto  nell'ala sionista religiosa .
Nonostante le aspettative, e dopo che la promozione di Winter era stata congelata in passato, il capo dello staff dell'IDF, il generale Gadi Eizenkot, non lo ha promosso  a comandante della divisione. Questo può significare solo una cosa: il capo dello staff sta mettendo Winter alla porta. Pertanto, uno degli ufficiali più coraggiosi e creativi nell'esercito, l'uomo che avrebbe dovuto essere il prossimo generale religioso e potenziale leader, evidentemente non diventerà membro del prestigioso forum di capo dello staff dell'IDF. 
L'alta valutazione di Winter di Eizenkot ha sofferto un po 'dopo la campagna Operational Protective Edge del 2014 a Gaza, quando Winter aveva  il comando della  Brigata Givati. In quella campagna , il tenente Hadar Goldin fu ucciso in un'imboscata da Hamas  ​​durante un cessate il fuoco umanitario. Hamas quindi ha catturato il corpo di Goldin. Sotto Winter Givati ​​condusse la celebre procedura Hannibal : l'IDF bombardò  pesantemente la zona di Rafah, causando numerose vittime palestinesi. Questo a sua volta, ha portato pesanti critiche a Israele e alle procedure  dell'IDF. 
Durante l'operazione, Winter si incontrò almeno una volta con Naftali Bennett, membro del Gabinetto e capo di HaBayit HaYehudi, il partito  religioso sionista. Winter e Bennett sono fratelli d'armi. Hanno servito insieme nell'elite delle unità speciali Maglan dell'IDF e da allora sono rimasti amici intimi. In base alle  informazioni e ai briefing di Winter  Bennett criticò aspramente la politica e la condotta dell'IDF nelle riunioni del Gabinetto. Specialmente Bennett criticò  il capo di stato maggiore Benny Gantz e il ministro della Difesa Moshe Yaalon.
Il legame di Winter con i politici d ha fatto arrabbiare molti tra i migliori esponenti dell'IDF. Durante il Protective Edge ha fatto circolare una lettera tra i suoi ufficiali subordinati dove diceva che erano  stati scelti per guidare la lotta contro il "terrorista" nemico di Gaza che abusa, bestemmia e maledice il Dio di Israele [ forze di difesa ". Un ufficiale di alto livello aveva detto Al-Monitor all'epoca, a condizione dell'anonimato," la Jihad è qualcosa che lasciamo all''altra parte ".
Winter ritrattò la sua affermazione, ma il suo messaggio sembrò continuare a risuonare nell'arena pubblica. Così l'ufficiale eccezionale, coraggioso e creativo, ha attraversato diverse linee rosse mentre cercava di raggiungere la cima. Una di queste linee era particolarmente sensibile ed esplosiva: l'enorme divario che separa le visioni del mondo dei soldati israeliani secolari o tradizionali  a quelli dei combattenti sionisti religiosi, che sono molto più  influenzati dai rabbini e dalla legge religiosa ebraica, anche quando questa si scontra con ordini militari.
Nell'ultimo decennio, i membri del sionismo religioso hanno in gran parte rimpiazzato i pionieri  secolari e  i membri del movimento dei kibbutz nelle unità di  combattimento e nel comando dell'IDF.
Mentre una percentuale significativa di membri del kibbutz serve ancora nell'esercito i sionisti religiosi hanno rubato lo spettacolo. Il volto dell'IDF sta lentamente cambiando. La religione si sta insinuando in luoghi ed eventi dove prima non c'era . Ciò solleva preoccupazione di molti per il cambiamento che sta avvenendo nell'esercito. L'IDF ha sempre cercato di rimanere concentrata sui suoi obiettivi militari senza farsi influenzare dal messianismo e da interessi non professionali.
  L'atmosfera che circonda questo delicato problema si sta riscaldando costantemente. I soldati sionisti religiosi si sentono traditi. Sentono che mentre costituiscono una percentuale significativa dei ranghi di combattimento dell'IDF, l'esercito sta cercando di respingerli invece di ringraziarli.
Ora Eizenkot è nel loro mirino e non per la prima volta. I tweeter di destra e i "creatori di problemi professionali" continuano a diffondere accuse contro Eizenkot e altre élite dell'IDF Quando finirà questo ? Forse quando l'IDF nominerà come suo capo un  religioso sionista. In altre parole, non nel futuro prevedibile.
Akiva Eldar Gli ultra-ortodossi e la sinistra uniscono le forze contro il progetto israeliano

How IDF chief shapes Israeli military

Brig. Gen. Ofer Winter is the darling of Religious Zionists in the Israel Defense Forces (IDF). A combat officer, he has made his way up the IDF ladder in the toughest units, on the hottest military fronts and through the IDF’s most dangerous operations in the last decade. In recent years, Winter has become a symbol of the Zionist religious stream that has taken the military by storm in every branch — i.e., land, air and sea.
The number of Religious Zionists in the army’s elite units, infantry and armored units is much greater than their percentage of the population. According to Israel’s Bureau of Statistics, 11% of Israeli Jews aged 20 and above self-identify as “religious.” About 40% of the soldiers who had completed the IDF’s officer training course as of 2017 were from the Zionist religious population. Even in the upper echelons, such as the infantry divisions, many of the commanding officers belong to this stream. There are not, however, brigadier generals from the Religious Zionist sector on the next highest rung of the IDF ladder, such as commanders of infantry divisions, the most prestigious commanding roles in the army. This statistic infuriates the national-religious Jews.
Some believe that the army’s highest echelons are blocking their youth from the highest levels for political reasons. Religious Zionists are known as right-wing ideologists. Prior to the disengagement from Gaza in 2005, there was concern that some of them would refuse to follow military orders and instead obey their rabbis. They are part of Naftali Bennett’s HaBayit HaYehudi electoral pool. Despite the fact that they have, to date, passed all the “military versus religious tests,” they still bear an automatic burden of proof. The round of IDF appointments announced June 11 transformed Religious Zionist infuriation into a real uproar.
Despite expectations, and after Winter’s promotion had been frozen in the past, the IDF chief of staff, Lt. Gen. Gadi Eizenkot, did not promote him to division commander. Instead, Winter remains in the lackluster division to which he was appointed after he concluded his stint as brigade commander of Givati. This can mean only one thing: The chief of staff is showing Winter the door. Thus, one of the bravest and most creative officers in the army, the man who was supposed to be the next religious general and potential leader, will evidently not become a member of the IDF’s prestigious chief of staff forum. Thus, Eizenkot has branded himself as the person out to get the Zionist religious sector in the IDF.
Those who really know Eizenkot know that he distances himself from politics. The officers promoted over Winter’s head are also worthy soldiers. The group includes a former member of the General Staff Reconnaissance Unit and a former naval commander unit officer. The chief of staff has the absolute authority to appoint officers on this level, and his decisions cannot be appealed. All anyone can do is criticize his decisions.
Eizenkot’s high valuation of Winter suffered somewhat after the 2014 Operation Protective Edge campaign in Gaza, when Winter commanded the Givati Brigade. In that campaign, Lt. Hadar Goldin was killed in a Hamas ambush of Givati during a humanitarian cease-fire. Hamas then seized Goldin’s body. Under Winter, Givati conducted the famed Hannibal Procedure: The IDF rained heavy fire on the Rafah area, causing numerous Palestinian casualties. This, in turn, led to heavy criticism of Israel and the IDF’s fire procedures. Despite this, it is believed that Winter’s actions in other contexts are what truly undercut Eizenkot’s image of Winter.
During the operation, Winter met at least once with Naftali Bennett, Cabinet member and head of HaBayit HaYehudi, the party of the Zionist religious stream. Winter and Bennett are brothers in arms. They served together in the IDF’s elite Maglan Special Forces unit and remained close friends from then on. It was based on Winter’s information and briefings that Bennett sharply criticized IDF policy and conduct in Cabinet meetings. Bennett especially criticized Chief of Staff Benny Gantz and Defense Minister Moshe Yaalon.
Winter’s tie to politicians behind the army's back angered many among the IDF’s top echelons. Winter also rang warning bells in the IDF during Protective Edge by circulating a letter among his subordinate officers in which he said that they were chosen to spearhead the fighting against “the terrorist ‘Gazan’ enemy which abuses, blasphemes and curses the God of Israel’s [defense] forces.” One highly placed chief of staff forum officer who objected to Winter's language told Al-Monitor at the time, on the condition of anonymity, “Jihad is something we leave to the other side.”
Winter recanted his statement, but his message appeared to continue to resonate in the public arena. Thus, the outstanding officer, brave and creative, crossed several red lines while trying to make his way to the top. One of these lines was especially sensitive and explosive: the huge gap separating the worldviews of secular or traditional IDF soldiers and those of Religious Zionist fighters, who are much more committed to their rabbis’ dictates and to Jewish religious law, including when these collide with military orders.
In the last decade, Religious Zionist members have largely replaced the collective secular pioneers and kibbutz movement members in the IDF’s combat and command backbone. In the first decades after the establishment of the state, multitudes of kibbutz and moshav (village) members filled the combat fighter ranks. This sector raised thousands of fighters, hundreds of officers and a significant proportion of military leaders who later became the state’s leaders. Societal evolution in Israel changed this.
While a significant percentage of kibbutz members still serve in the army — as combat soldiers and officers and after compulsory service — the Religious Zionists have stolen the show. The face of the IDF is slowly changing. Religion is seeping into places and events where it never had before. This raises concern among many over the way the army is changing. The IDF has always tried to remain focused on its military goals without a hidden agenda, free of messianism and unprofessional “foreign” interests.
Recent years have seen storms in the Israeli public, surrounding statements made by prominent Religious Zionist rabbis who not infrequently crossed the line into the ostensibly isolated sphere of the army. The IDF has already imposed sanctions on pre-military religious academies that failed to close ranks with army orders. The atmosphere surrounding this sensitive issue is steadily heating up. Religious Zionist soldiers feel betrayed. They feel that while they constitute a significant proportion of the IDF’s combat ranks, the army is trying to push them away instead of thanking them.
Now Eizenkot is in their crosshairs, and not for the first time. True, Bennett and his crowd know that the chief of staff is not driven by any political agenda and has no secret plans to edge the Religious Zionists out of the IDF. Nevertheless, right-wing tweeters and “professional troublemakers” continue to spread accusations against Eizenkot and other IDF elites and “count kippot” (Jewish skullcaps) in the chief of staff forum. When will this end? Perhaps when the IDF appoints its first Religious Zionist chief of staff. In other words, not in the foreseeable future.



Ben Caspit is a columnist for Al-Monitor's Israel Pulse. He is also a senior columnist and political analyst for Israeli newspapers and has a daily radio show and regular TV shows on politics and Israel. On Twitter: @BenCaspit

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