Il Kurdistan iracheno apre agli ebrei esiliati

 After KRG formally welcomes Jews back to Iraq, will their numbers increas
The opening of a Jewish representation office in Iraqi Kurdistan gives exiled Iraqi Jews a glimmer of hope of returning to their homeland after fleeing persecution…
al-monitor.com



 Sintesi personale



Molti ebrei iracheni , costretti ad andarsene per le persecuzione , sognano di tornare in patria. Essi conservano una nostalgia per i loro templi e per  le strade dove sono cresciuti. Può essere difficile o in ultima analisi impossibile per un gran numero di loro  trasformare questo sogno in realtà, ma alcuni hanno cominciato a tornare grazie ad una legge recentemente approvata nel Kurdistan iracheno. Il mese scorso il governo regionale del Kurdistan (KRG) ha annunciato l'apertura di un ufficio di rappresentanza ebraica presso il Ministero degliAffari Religiosi, aumentando il numero di religioni ufficialmente riconosciute a sette.Le altre sono  : l'Islam, il Cristianesimo, lo Yazidism,l'  Ahl-e Haqq, l' Alawism e il  Kaka'ism.

La storia degli ebrei in Mesopotamia risale al VI secolo aC La comunità ebraica ha svolto un ruolo importante nella vita economica e culturale dell'Iraq, ma nel 1940 gli ebrei sono diventate  le vittime degli attacchi organizzati   dal regime baathista. Molti sono stati assassinati,  le loro case e imprese saccheggiate  e confiscate . Coloro che sono sopravvissuti sono fuggiti in Europa, negli Stati Uniti e in Israele. La persecuzione degli ebrei in Iraq ha coinciso con l'ascesa del movimento sionista, l'espulsione degli arabi dalla Palestina e la creazione nel 1948 dello Stato di Israele, con cui gli ebrei dell'Iraq non avevano niente a che fare. La maggior parte degli ebrei iracheni vivevano a Baghdad, dove praticavano liberamente la loro religione. Dopo la fondazione dello stato iracheno nel 1921, Sassoon Eskell, un Ebreo, divenne il primo ministro delle Finanze. Rimase in carica per due anni ed è conosciuto per il suo impegno e  professionalità .
Mariwan Naqshbandi, portavoce del ministero degli Affari Religiosi Dotazioni e KRG, ha detto ad Al-Monitor, "Il parlamento KRG  ha emesso la legge delle minoranze  approvato all'unanimità, prima di essere firmato dal Presidente del KRG Massoud Barzani. Questa legge conferisce ad ogni comunità religiosa nella regione del Kurdistan iracheno il diritto di istituire un ufficio di rappresentanza  e di praticare  i suoi riti liberamente. "Secondo Naqshbandi  più di 300 famiglie ebraiche vivono nella regione del Kurdistan.
"Il numero di ebrei nella regione del Kurdistan è in aumento ogni giorno e questo ha portato il KRG ad aprire un ufficio di rappresentanza per loro come  per le altre religioni  Gli ebrei sono ora autorizzati a presentare i loro progetti  e  a  costruire templi .  Ci sono un gran numero di famiglie ebree che intendono tornare a vivere nella regione del Kurdistan iracheno. Essi credono che sia un luogo sicuro per loro, soprattutto dopo che hanno confermato la loro intenzione di non partecipare a nessun  processo politico. "
Saad al-Hadithi, un portavoce del primo ministro iracheno Haider al-Abadi, ha dichiarato ad Al-Monitor, "L'apertura dell'ufficio di rappresentanza per gli ebrei del KRG è un buon passo, a condizione che questo ufficio sia totalmente privo dell' influenza dello Stato di Israele, dal momento che l'Iraq rifiuta qualsiasi rapporto con questo paese. "
Se vi è stata una richiesta di apertura di un ufficio di rappresentanza per gli ebrei a Baghdad e in altre aree, Hadithi ha dichiarato: "Non sono a conoscenza di tale richiesta, ma il numero degli ebrei a Baghdad non è così alto  da aprire un ufficio di rappresentanza per loro come per  le altre comunità religiose. L'apertura degli uffici di rappresentanza dipende dalla dimensione della popolazione. "
Nel 1950 il governo iracheno ha  spogliato  gli ebrei dalla cittadinanza. Lo stesso governo, guidato da Nuri al-Said durante la monarchia,  promulgò una legge  nel 1951 per congelare i  beni di tutte le persone private della loro cittadinanza.
Araz Shukr, uno pseudonimo, è un Ebreo iracheno che vive nella regione del Kurdistan. "La nostra presenza in Iraq non è una novità. Abbiamo vissuto in questo paese per migliaia di anni. Siamo stati costretti ad andare via dall'Iraq più di mezzo secolo fa e ci siamo trasferiti in altri paesi. Abbiamo il diritto di tornare nel nostro paese . Ci sono famiglie di ebrei che vivono in Israele  che vogliono tornare in Iraq . l'Iraq è ancora la loro patria ".
Israa Khaled, che svolge attività di ricerca sulla comunità ebraica irachena, ha aggiunto ad Al-Monitor, "La decisione del KRG avrebbe dovuto essere attuata subito dopo la caduta del regime di Saddam Hussein nel 2003 Numerose famiglie ebree curde ancora risiedono nel Kurdistan in questo momento, ma nascondono la loro appartenenza religiosa  per paura . "
Khaled ha chiesto al governo di Baghdad di aprire un ufficio di rappresentanza privato per gli ebrei di Baghdad e di altre province in quanto si tratta di cittadini iracheni che hanno ingiustamente lasciato il paese dopo essere stati  sottoposti  a brutale   violenza  . Questi iracheni ancora sentono  nostalgia per la terra   dove hanno vissuto  per migliaia di anni. 

Il ritorno degli ebrei alla Regione del Kurdistan iracheno è un passo positivo e potrebbe continuare. Non è così per le altre aree dell'Iraq, dove i residenti non fanno distinzione tra israeliani, ebrei e sionisti. Il regime baathista sotto Hussein aveva ribadito  che gli ebrei erano i nemici dell'Iraq, confondendo l'ostilità nei confronti di Israele con ostilità verso gli ebrei . Questo potrebbe richiedere del tempo per cambiare.



After KRG formally welcomes Jews back to Iraq, will their numbers increase?

BAGHDAD, Iraq — Many Iraqi Jews forced from their country or displaced following persecution and dispossession more than six decades ago still dream of returning to their homeland. They retain a nostalgia for their temples and the streets where they grew up. It may be difficult or ultimately impossible for a large number of them to turn this dream into reality, but some have begun to return thanks to a law recently passed in Iraqi Kurdistan. Last month, the Kurdistan Regional Government (KRG) announced the opening of a Jewish representation office at the Ministry of Endowments and Religious Affairs, increasing the number of officially recognized religions to seven. The others are Islam, Christianity, Yazidism, Yarsanism, Alawism and Kaka’ism.
SummaryPrint The opening of a Jewish representation office in Iraqi Kurdistan gives exiled Iraqi Jews a glimmer of hope of returning to their homeland after fleeing persecution and dispossession.
Author Mustafa Saadoun Posted November 20, 2015
TranslatorPascale el-Khoury
The history of the Jews in Mesopotamia dates back to the sixth century B.C. The Jewish community played an important role in Iraq’s economic and cultural life, but in the 1940s Jews became the victims of organized attacks under the Baathist regime. Many were murdered, and their homes and businesses looted and confiscated. Those who survived fled to Europe, the United States and Israel. The persecution of Jews in Iraq coincided with the rise of the Zionist movement, the expulsion of Arabs from Palestine and the establishment in 1948 of the State of Israel, with which the Jews of Iraq had nothing to do. Most Iraqi Jews lived in Baghdad, where they freely practiced their religion. After the founding of the Iraqi state in 1921, Sassoon Eskell, a Jew, became its first minister of finance. He remained in office for two years and was known for his commitment and professionalism while presiding over the ministry.
Mariwan Naqshbandi, spokesperson for the KRG Ministry of Endowments and Religious Affairs, told Al-Monitor, “The KRG parliament in April 2015 issued the Law of Minorities, which was unanimously approved before being signed by KRG President Massoud Barzani. This law confers to every religious community in the Kurdistan Region of Iraq the right to establish a representation office and practice its rituals freely.” According to Naqshbandi, more than 300 Jewish families live in the Kurdistan region.
“The number of Jews in the Kurdistan region is increasing every day, and this led the KRG to open a representation office for them like with other religions and sects. Jews are now entitled to submit their projects to the KRG and to build temples through their representation office,” he said. “There are large numbers of Jewish families intending to return to live in the Kurdistan Region of Iraq. They believe it is a safe place for them, especially after they confirmed their intention not to participate in the political process.”
Saad al-Hadithi, a spokesperson for Iraqi Prime Minister Haider al-Abadi, told Al-Monitor, “The opening of the representation office for Jews in the KRG is a good step, provided this office remains free from the influence of the State of Israel, since Iraq rejects any relations with that country.”
On whether there has been a request to open a representation office for Jews in Baghdad and other areas, Hadithi stated, “I have no knowledge of any such request, but the number of Jews in Baghdad is not so high as to open a representation office for them like other religious communities. The opening of representative offices depends on the size of the population.”
In 1950 the Iraqi government stripped Jews of their citizenship. The same government, headed by Nuri al-Said during the monarchy, also promulgated a 1951 law freezing the assets of all persons deprived of their citizenship.
Araz Shukr, a pseudonym, is an Iraqi Jew living in the Kurdistan region. “Our presence in Iraq is not new. We have been living in this country for thousands of years. We were forced out of Iraq more than half a century ago, and we moved to other countries. We have the right to return to our country,” he told Al-Monitor. “There are Jewish families living in Israel who want to return to Iraq and live in the Kurdistan Region, as they feel that living in Iraq is part of their history and reaffirms their presence in this world. Despite everything available to them in Israel, Iraq is still their homeland.”
Israa Khaled, who conducts research on the Iraqi Jewish community, told Al-Monitor, “The decision of the KRG [to open a Jewish office] should have been implemented immediately after the fall of Saddam Hussein’s regime in 2003. Although the decision to open a representation office came late, it remains crucial. This decision benefits the Kurdistan Region, which includes the oldest communities in Iraq and the world. Numerous Kurdish Jewish families still reside in Kurdistan at the moment, but hide their religious affiliation for fear of societal oppression.”
Khaled called on the Baghdad government to also take action. She said, “[It should] open a private representation office for the Jews of Baghdad and other provinces since they are Iraqi nationals who unjustly left the country after being subjected to the ugliest acts of violence [and forced] to leave their homeland and migrate. These Iraqis still feel nostalgic for the land where [Jews have] lived for thousands of years.”
She added, “The KRG must fulfill numerous tasks, including protecting Jews, recognizing their religious affiliation, providing them with the opportunity to participate in the political process, restoring their temples and shrines and ensuring their protection when they visit places of worship and practice their religious rituals, like other religions in the Kurdistan region.”
The return of Jews to the Kurdistan Region of Iraq is a positive step and could continue. Such, however, is not the case in the near term for other Iraqi areas, where residents do not differentiate between Israelis, Jews and Zionists. The Baathist regime under Hussein had pushed the idea that the Jews were enemies of Iraq, conflating hostility toward Israel with hostility to Jews in general. This could take some time to change.




Mustafa Saadoun is an Iraqi journalist covering human rights and also the founder and director of the Iraqi Observatory for Human Rights. He formerly worked as a reporter for the Iraqi Council of Representatives.


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